پرورش گوجه فرنگی در سبزترین گلخانه جهان
۹ آبان ۱۳۹۸
قایق‌های برقی می‌توانند باتری شناور برای ریزشبکه‌های جزیره‌ای باشند
۱۵ آبان ۱۳۹۸

آیا جهان آماده ایستگاه‌های نیروگاه هسته‌ای شناور است؟

نخستین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان (FNPP) در 14 سپتامبر واقع در Pevek ،Chukotka، در خاور دور روسیه به لنگر انداخته شد. این سفر با طی مسافتی در حدود 9000 کیلومتر از کارخانه کشتی‌سازی سن پترزبورگ که در آن کشتی ساخته شده بود به پایان رسید. ابتدا، به شهر مورمانسک، که آنجا سوخت هسته‌ای آن پر شده بود، حرکت کرد و از آنجا مسیر دریای شمال را از کنار سواحل شمال روسیه پیمود.

FNPP جایگزین یک نیروگاه هسته‌ای کهنه مستقر در زمین و یک کارخانه زغال سنگ قهوه‌ای می‌شود و با توجه به گفته روس اتم، که خالق پروژه و شرکت هسته‌ای دولتی روسیه است حدود 50 هزار تن انتشار CO2 در سال را کاهش می‌دهد. قرار است رآکتور در ماه دسامبر آغاز به کار کند.

این کارخانه تولیدی، با نام Akademik Lomonosov، شامل یک بارگیر بدون موتور، دو راکتور KLT-40S با آب تحت فشار شبیه به یخ‌شکن‌های هسته‌ای روسی و دو دستگاه توربین بخار است.

FNPP می‌تواند حداکثر 70 مگاوات برق و 50 گیگا کالری گرما در ساعت تولید کند که این برای تأمین برق شبکه‌های منطقه، جایی که حدود 50 هزار نفر در آن زندگی و کار می‌کنند منبع غنی و کافی است و همچنین گرمای بخار را به خطوط تامین شهر پویک تحویل می‌دهد. این کارخانه با استفاده از بخارهای استخراج شده از توربین‌ها این شاهکار را مدیریت می‌کند تا سیستم آب میانی مدار خود را که بین واحدهای راکتور و تاسیسات در گردش است از 70 تا 130 درجه سانتی‌گراد دما بدهد.

ادامه مطلب را اینجا مشاهده نمایید.

مترجم: دانیال فرج زاده

دیدگاه ها بسته شده است

همکاری با ما