5 بیماری در زمینه تحقیقات – و نحوه درمان آن‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۸
باتری لیتیوم یونی با قابلیت مچاله شدن
۲۷ بهمن ۱۳۹۸

استفاده از الکترودهای مایع مورف داخل سیم‌های انعطاف‌پذیر برای تحریک عصبی

تزریق الکترودهای شبیه به تافی که می‌تواند جایگزین کاشت‌های عصبی گران و سفت شود.

سیستم عصبی ما به تولید و هدایت جریان‌های الکتریکی اختصاص یافته است، بنابراین جای تعجب ندارد که تحریک الکتریکی ملایم دارای قدرت شفا و التیام باشد. تحریک عصبی – که با نام‌های نورومدلاسیون[1]، طب بیوالکتریک یا الکتروشوک‌ها نیز شناخته می‌شود – در حال حاضر برای درمان درد، صرع و میگرن مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان راهی برای مبارزه با فلجی، التهاب و حتی ریزش مو در حال بررسی است. علاوه‌ براین تحریک عضلات می‌تواند واکنش‌های فوق‌بشری اعطا کند و حافظه‌ی کوتاه مدت را بهبود بخشد.

اما برای دست‌یابی به مناطق بحرانی و مهم بدن مانند مغز یا ستون فقرات، بسیاری از درمان‌ها به جراحی برای کاشت دستگاه‌ها نیاز دارند، مانند کاف[2] که به‌دور نخاع پیچیده می‌شود. کاشت چنین وسیله‌ای می‌تواند موجب  قطع شدن عضلات و اعصاب شود، همچنین ممکن است هر چند سال یکبار نیاز به تعویض باتری داشته‌باشد.

هم‌اکنون، تیمی از مهندسین ‌پزشکی موفق به ساخت نوعی الکترود مایع شده‌اند که قابلیت تزریق به بدن را دارد و سپس مانند یک ماده‌ی کشیده و تافی‌مانند محکم و سفت می‌شود. در مجله‌ی Advanced Healthcare Materials، مقاله‌ای درباره‌ی تیمی چند‌موسسه‌ای آمده‌است که این الکترود‌های تزریقی را برای تحریک سیستم‌های عصبی موش‌ها و خوک‌ها استفاده کرده و نتایجی نظیر فناوری‌های کاشت فعلی به دست‌آورده‌اند.

[1] به مجموعه روش‌هایی که فعالیت یک سلول عصبی را منجر به تنظیم یا تغییر فعالیت مجموعه بزرگی از سلول‌های عصبی می‌کند نورو مدولاسیون گفته می‌شود. این امر بر خلاف انتقال سیناپسی سلول به سلول در سیستم اعصاب می‌باشد.

[2] یک باند قابل تورم

ادامه مطلب را اینجا مشاهده نمایید.

مترجم: دانیال فرج زاده

دیدگاه ها بسته شده است

همکاری با ما