شکل موج 5G مصرف باتری زیادی دارد
۹ بهمن ۱۳۹۸
کوه‌ها و جاذبه زمین را برای ذخیره طولانی‌تر انرژی ترکیب کنید
۱۵ بهمن ۱۳۹۸

نگاهی انتقادی به ادعاهای فناوری‌های سبز

هنگامی که یک ایده جدید و نو به وجود می­‌آید، تصور آینده­‌ای شگرف برای آن آسان است. شاید بهترین نمونه آن Singularity of Ray Kurzweil باشد که قرار است در سال 2045 اتفاق بیفتد، که ظاهراً «انسانهای فنا­ناپذیر مبتنی بر نرم‌افزار و هوش بسیار بالایی که با سرعت نور در جهان برابری می­‌کند گسترش می‌­یابند». یک مدیر ارشد سابق گوگل X می­گوید که «همه چیزی که شما در فیلم‌­های علمی تخیلی می­‌بینید اتفاق خواهد افتاد». نه تنها مواردی که در ذهن شما است، بلکه  همه چیز اتفاق می­‌افتد.

در مقایسه با چنین دیدگاه‌­های کاملاً تاریخی، صرف نظر از واقعیت، مقالات جمع‌­آوری‌شده در خصوص این فناوری‌های سبز غیرواقعی هستند. آن ها تأمین انرژی پایدار و پاک طولانی مدت (چه از طریق شکافت هسته‌ای و چه از طریق برق ناشی از سوختن CO2) و یک منبع غذایی از منابع مختلف (مزارع طبقاتی مستقر در شهرها، محصولات زراعی که تقریباً به کود احتیاج ندارند و مواد جایگزین گوشت و دوستدار محیط زیست) را وعده می­‌دهند.

البته، ممکن است ادعاهای مربوط به این‌چنین نوآوری‌هایی نزدیک به نظر برسند (هرچند چنین عنوان نشده)، اما تحقق حتی بخشی از اهداف آن‌ها برای نسل آینده مزایا بسیار عالی به همراه خواهد داشت.

ادامه مطلب را اینجا مشاهده نمایید.

مترجم: دانیال فرج زاده

دیدگاه ها بسته شده است

همکاری با ما