مزایا و معایب بزرگترین پارک خورشیدی جهان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
بازگشت باتری‌های لیتیوم-فلز
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

توصیه هایی برای برطرف‌کردن ابهامات و تصورات غلط عموم مردم در مورد ویروس کرونا

شبکه‌های تلفن همراه 5G ویروس کرونا را پخش نمی‌کند.

ویروس‌ها نمی‌توانند از طریق امواج رادیویی یا شبکه‌های تلفن همراه حرکت کنند و منتقل شوند. این ویروس در بسیاری از کشورها که دارای شبکه تلفن همراه 5G نیستند نیز رواج دارد. ویروس کرونا زمانی که فرد آلوده، سرفه یا عطسه یا صحبت کند از طریق قطرات تنفس طبیعی پخش می‌شود. همچنین افراد با لمس‌کردن یک سطح آلوده و سپس چشم و دهان یا بینی آن‌ها می‌توانند آلوده شوند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب و یا در دمای بالای 25 درجه سلسیوس از ابتلا به بیماری کروناویروس جلوگیری نمی‌کند.

کشورهایی که آب و هوای گرم دارند نیز موارد ابتلا به بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند. برای محافظت از خود اطمینان حاصل کنید که دستان خود را به طور مکرر و کامل تمیز کرده و از تماس با چشم و دهان و بینی خودداری کنید.

اینکه قادر باشید به مدت 10 ثانیه یا بیشتر نفس خود را بدون سرفه یا احساس ناراحتی نگه دارید به این معنا نیست که از ویروس کرونا یا هر بیماری ریه دیگری در امان هستید.

شایع‌ترین علامت کرونا، سرفه خشک خستگی و تب است. در برخی افراد ممکن است علائم شدیدتری از بیماری مانند ذات الریه ایجاد کند. بهترین روش برای تایید ابتلا به ویروس آزمایش است. این تمرین تنفسی حتی ممکن است خطرناک باشد.

با ابتلا به ویروس کرونا می‌توانید از آن بهبود یابید؛ ابتلا به آن به این معنا نیست که که تا ابد به آن مبتلا خواهید ماند.

بیشتر افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، می‌توانند با این ویروس مقابله کنند و آن را در بدن خود از بین ببرند. اگر به این بیماری مبتلا شدید حتما از خود مراقبت کنید و اگر سرفه و تب شدید دارید به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. اما ابتدا با مرکز درمانی تماس بگیرید. بیشتر بیماران با مراقبت خانگی بهبود می یابند.

خوردن الکل نمی تواند شما را در برابر این ویروس محافظت کند.

مصرف مکرر یا زیاد الکل می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

ویروس کرونا در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب انتقال پیدا می‌کند.

با توجه مشاهدات فعلی این ویروس می‌تواند در تمام مناطق از جمله مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب منتقل شود. صرف نظر از آب و هوا، از رفتن به مناطقی که در آن‌ها شیوع و ابتلا به این بیماری گزارش شده است، خودداری کنید و اگر مجبور به رفتن هستید حتماً اقدامات بهداشتی و محافظتی مانند شستن دست‌ها را رعایت کنید.

هوای سرد و برفی نمی‌تواند ویروس کرونا جدید را از بین ببرد.

هیچ دلیل و مدرکی دال بر از بین رفتن ویروس کرونا در هوای سرد وجود ندارد! چیزی که مهم است باقی ماندن دمای بدن شما در محدوده‌ی نرمال حتی با وجود سردی و گرمی هوا، می‌باشد. بنابراین دمای هوای اطرافتان تأثیری در ابتلا به این ویروس نخواهد داشت و تنها راه این است که دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و یا با الکل تمیز کنید.

حمام کردن با آب داغ مانع از بروز این بیماری نمی‌شود.

حتی با بالا بردن دمای حمام، دمای بدن شما همان 5/36 تا 37 باقی می‌ماند. حمام با آب داغ حتی می‌تواند مضر نیز باشد زیرا ممکن است پوست شما را بسوزاند. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر COVID-19 تمیز کردن مکرر دست هاست. با انجام این کار ویروس‌های موجود روی دستان خود را از بین می برید و از ایجاد عفونت درصورت لمس کردن چشم، دهان یا بینی، جلوگیری می‌کنید.

ویروس COVID-19 نمی‌تواند از طریق پشه منتقل شود.

تا به امروز هیچ اطلاعات یا مدرکی مبنی بر انتقال این ویروس توسط پشه ها وجود نداشته‌است. ویروس کرونای جدید یک ویروس تنفسی است که در درجه‌ی اول از طریق قطرات ایجاد شده در هنگام سرفه یا عطسه توسط فرد آلوده، یا از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی پخش می‌شود. پس همانطور که اشاره شد برای محافظت از خود، مرتباً دست‌های خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آن‌ها را با آب و صابون بشویید. همچنین از تماس نزدیک با هر فردی که سرفه و عطسه می‌کند، خودداری کنید.

آیا خشک‌کن‌های دستی در از بین بردن ویروس‌کرونا موثر هستند؟

خیر مؤثر نیستند. خشک‌کن‌های دستی ویروس‌کرونای جدید را از بین نمی‌‍‌برند. شما فقط بعد از شستن دستانتان باید با استفاده از حوله‌های کاغذی یا خشک‌کن، آن‌ها را کاملاً خشک کنید.

آیا لامپ ضد عفونی‌کننده‌‍‍‌ی اشعه‌ی ماوراء بنفش، می‌تواند ویروس‌کرونای جدید را از بین ببرد؟

لامپ‌های UV نباید برای استریل‌کردن دست‌ها یا مناطق دیگر پوست استفاده شوند زیرا اشعه‌ی ماوراء بنفش برای بدن و پوست مضر است و ممکن است باعث سوزش و تحریک پوست شود.

اسکنر‌های حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کرونا ویروس جدید، چقدر موثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص تب ناشی از ابتلا به ویروس‌کرونا دارند، موثر هستند. با این حال با توجه به اینکه بین 2 تا 10 روز طول می‌کشد که افراد آلوده، دچار تب شوند این اسکنر‌های حرارتی نمی‍‌توانند افراد ناقل و آلوده‌ای را که هنوز علایمی مانند تب ندارند، تشخیص دهند.

آیا واکسن‌ ذات‌الریه شما را در برابر ویروس کرونای جدید محافظت می‌کند؟

خیر واکسن‌های جلوگیری از ذات‌الریه محافظتی در برابر این ویروس ایجاد نمی کنند. این ویروس آنقدر جدید و متفاوت است که به واکسن‌های خاص خود نیاز دارد. محققان در تلاشند تا واکسن علیه این ویروس تهیه کنند و WHO نیز از تلاش‌های آن‌ها حمایت می‌کند. اگرچه این واکسن‌ها در برابر ویروس‌کرونای جدید موثر نیستند اما واکسیناسیون در برابر بیماری‌های تنفسی برای محافظت از سلامتی شما بسیار توصیه می‌شود.

آیا شستشوی مکرر بینی با محلول نمک می‌تواند از بروز عفونت با ویروس‌کرونای جدید جلوگیری کند؟

خیر! هیچ مدرکی مبنی بر حفاظت از بدن در مقابل ویروس‌کرونا به‌وسیله‌ی شستشوی منظم بینی با محلول نمک وجود ندارد. شواهد محدودی وجود دارد که این کار باعث بهبود سریع‌تر سرماخوردگی می‌شود اما برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی، خیر.

آیا خوردن سیر می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به ویروس‌کرونای جدید کمک کند؟

سیر یک ماده‌ی غذایی سالم است که ممکن است حاوی بعضی خواص ضد میکروبی باشد. با این حال هیچ مدرک و نتایجی دال بر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و محافظت از بدن در مقابل آن با خوردن سیر، در دست نیست.

آیا این ویروس فقط روی افراد مسن تاثیرگذار است یا افراد جوان نیز مستعد و در معرض خطر هستند؟

افراد در هر سنی ممکن‌است توسط این ویروس جدید آلوده شوند، اما به نظر می‌رسد افراد مسن و افراد مسبوق به بیماری‌هایی مانند آسم، دیابت و ناراحتی‌های قلبی، در مقابل این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در معالجه‌ و جلوگیری از ویروس‌کرونای جدید موثر هستند؟

خیر! آنتی‌بیوتیک‌ها فقط علیه باکتری‌ها عمل می‌کنند نه ویروس‌ها. از آنجایی که کرونا یک ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها نباید به عنوان ابزاری برای درمان یا پیشگیری از این بیماری استفاده شوند. اما در صورت ابتلا به این بیماری، به دلیل امکان بوجود آمدن عفونت باکتریایی، ممکن است آنتی‌بیوتیک دریافت کنید.

آیا داروی خاصی برای معالجه یا پیش‌گیری از ویروس‌کرونای جدید وجود دارد؟

تا به امروز هیچ داروی خاصی برای جلوگیری از این ویروس توصیه نشده است. با این حال، افراد آلوده به ویروس باید برای تسکین و درمان علائم، مراقبت‌های لازم را انجام دهند و همچنین موارد ابتلای شدید باید از مراقبت‌های حمایتی بهینه استفاده کنند. برخی از درمان‌های خاص از طریق آزمایشات بالینی تحت بررسی و آزمایش‌های کلینیکی قرار گرفته‌اند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید.

مترجم: الهه حاجی ملک

دیدگاه ها بسته شده است

همکاری با ما