بهترین شغل در دنیای فناوری چیست؟
۳۰ خرداد ۱۳۹۹
پادکست 2: مصاحبه کمیته زنان در مهندسی بخش ایران IEEE با دکتر فریبا بهرامی
۱۲ تیر ۱۳۹۹

مهندسی در طول همه‌گیری ویروس کرونا

یک ویروس تنفسی با نام SARS-COV-2 از ووهان چین در عرض چهار ماه به بیش از 200 کشور سرایت کرد. این بیماری بیش از 2.1 میلیون نفر را آلوده کرده است و باعث شیوع بیماری COVID-19 شده است که در حال حاضر 146000 نفر را کشته است ( این داده‌ها مربوط به زمان انتشار این مقاله در تاریخ 17 آوریل 2020 برابر با 29 فروردین 1399 می‌باشد).
تاثیر گسترش این ویروس بر زندگی بسیاری از دانشمندان، مهندسان و کارآفرینان بی‌سابقه بوده است. دانشمندان حوزه کامپیوتر به سرعت، حرکت بعدی کرونا ویروس را مدل کردند. کارآفرینان حوزه زیست فناوری به دنبال توسعه آزمون‌های تشخیصی هستند و مهندسان به دنبال طرح‌هایی برای ساخت تجهیزات پزشکی ارزان هستند و طرح‌هایشان را به اشتراک گذاشتند.
به‌دنبال گسترش بیماری و ضرورت ماندن مردم در خانه به دستور دولت‌ها، ماهیت کار مهندسی تغییر کرد. IEEE Spectrum با افراد تلاشگر برای توصیف این تغییرات مصاحبه‌هایی انجام داد.

نوان کروگن (Nevan Krogen) محقق اصلی موسسه علوم زیستی سنجش‌پذیر در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو:
22 نفر از ما همه تحقیقات را رها کردیم و بر روی بیماری کرونا تمرکز کردیم. ما مجبور بودیم آزمایشگاه‌های خود را تعطیل کنیم و تصمیمات سریعی اتخاذ کنیم که این‌ها به معنای محدود‌کردن تحقیقات است. ما به‌دنبال درمان سریعی برای این بیماری هستیم که برای این کار به تجهیزات خود فشار می‌آوریم تا راهی برای درمان پیدا کنیم. دانشمندان در عیب‌یابی و رفع مشکل استعداد دارند؛ این زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در خلل یک بحران جهانی چه کسی در این شرایط اقدام می‌نماید.

Maxeme Touchman بنیان‌گذار و مدیر عامل در میامی، پلتفرمی برای تماس‌های ویدئویی و خانوادگی:
به عنوان مدیر عامل، برنامه سفر و سخنرانی من به شت تحت تاثیر قرار گرفت. اما با افزایش نمایی تقاضا و استفاده از برنامه Caribu، خوشحالم که در دسترس تیم و مشتریان هستم. بزرگترین چالش فنی، مدیریت پایگاه کاربران رو به رشد هم از نظر مقیاس‌پذیری ظرفیت سیستم و هم پشتیبانی مشتریان بوده است. شرکت ما در فناوری مقیاس‌پذیر ساخته شده است، اما این رشد نمایی که ما دیده‌ایم، همه سیستم‌های مقیاس‌بندی شده را آزمایش کرده است.

Zhanfeng Cui یک مهندس شیمی در دانشگاه آکسفورد انگلستان است.
او گفت من تقریبا تمام تحقیقات را رها کردم و بر تشخیص سریع کووید-19 تمرکز کردم احساس می‌کردم که باید کاری کنم. به‌عنوان یک مهندس حل مشکلات وظیفه من است! کار ما در ژانویه 2020 توسط یک گروه از همکاران (مرکز تحقیقات پیشرفته آکسفورد) آغاز شد. آن‌ها گیر افتادند و نمی‌توانستند به چین بازگردند. ما یک تیم بین رشته‌ای داریم و بودجه‌های تحقیقاتی به آسانی در دسترس ماست تا بتوانیم سریع واکنش نشان دهیم و کاری انجام دهیم. چالش اصلی ما دسترسی به نمونه‌های بالینی برای آزمایش ایده‌ها و دستگاه‌ها بوده است.

Ellen Cathrine Andersen مدیر عامل بنیادگرایی در اسلو، سازنده سیستم قرنطینه بیماران سرپایی:
در اوایل ماه مارس تقاضا برای قرنطینه شده‌ها افزایش یافت. ما تولیدات خود را تا حداکثر افزایش دادیم. قرنطینه ما شامل همه اروپا می‌باشد. ما مشاهده کردیم که نیاز زیادی برای سرویس انتقال بهتر برای بیماران واگیردار داریم. ما امیدواریم و باور داریم که بحران ویروس کرونا نتایج بهتری در آمادگی بهتر در همه زمینه‌ها دارد.

Robert Fischetti مسئول گروه در بخش علوم پرتو X در واحد آزمایشگاه ملی آرگون ِ منبع فوتون پیشرفته (APS) در لمونت:
آزمایشگاه ملی برای مقابله با مشکلاتی نظیر بیماری همه‌گیر کنونی که برای هر نهادی بیش از حد بزرگ است ایجاد شدند. از زمان شیوع بیماری تقریبا تمام‌وقت من به سمت کمک به فعالیت‌های هماهنگی در APS مربوط به تحقیق روی پروتئین‌ها از ویروس SARS-COV روی آوردم. محققین نمونه‌های خود را در فلاسک‌های خلا به ما ارسال کردند و ما نمونه‌ها را در Automounter قرار دادیم؛ محققان با کنترل از راه دور نمونه‌ها را کنترل کردند. محققان با استفاده از Beamlineها در این حالت ساختار 6 تا از پروتئین‌های SARS-COV1,2 را تعیین کردند. یافتن درمان یا واکسن برای COVID-19 بهترین راه حل برای همه است.

Eric Hobbs مدیر عامل شرکت زیست‌شناسی سلولی برکلی در کالیفرنیا:
از اوایل ماه فوریه زمانی که کوید 19 رایج‌تر شد ما به مشتریان خود کمک کردیم. در بین آنها مراکزی قرار دارند که به طور فعال نمونه‌های خونی بیمار را روی سیستم Beacon غربالگری می‌کنند تا یک درمان مبتنی بر آنتی‌بادی پیدا کنند و دانشگاه کوییزلند که از این سیستم برای تهیه یک پروتئین اجزا واکسن استفاده می‌کند. یک درس بزرگ که آموختیم این است که فناوری که امروزه داریم می‌توانند تفاوت زیادی در واکنش به بیماری‌های واگیردار مانند این، سریع‌تر و خیلی موثرتر داشته باشند.

Janathan Rothberg موسس شرکت بیوتکنولوژی 4Catalyzer:
در آغازِ این ویروس چهار شرکت کاتالایزر، منابع خود را برای حمایت از تلاش در جنگ با این بیماری به دور هم جمع کرد و داوطلبانی را جمع کردند که بهترین زیست‌شناسان زیست‌مولکولی، دانشمندان داده، برنامه‌نویس‌ها و متخصصان هستند. من به آنها گفتم چینی‌ها در 10 روز در ووهان بیمارستان ساختند بنابراین ما باید قادر به توسعه و استقرار یک تست خانگی حقیقی برای COVID-19 در همین زمان باشیم. تیم برای رسیدن به این هدف ساعت‌ها کار می‌کنند.

ادامه مطلب را اینجا مشاهده نمایید.

مترجم: الهه حاجی ملک

دیدگاه ها بسته شده است

همکاری با ما